I månedsvis var betalingsringen, der behændigt skiftede navn undervejs til det mere velklingende trængselsring, det hotte emne i alverdens nyhedsmedier. Efter i månedsvis at have fastholdt at gennemføre betalingsringen vendte regeringen på en tallerken og i slutningen af februar var den en saga blot.

De borgerlige partier har udvist hykleri på højt plan i deres afvisning af betalingsringen, der oprindeligt var deres eget forslag.

I årevis har den tidligere borgerlige regering malket DSB ikke bare for overskuddet, men også for egenkapitalen, mens priserne er fløjtet op og kvaliteten den modsatte vej. Ifølge Berlinske Tidende 28. februar hævede VK-regeringen i årene 2002 til 2010 i alt 5,7 mia. kr. i udbytte og ekstraordinært udbytte hos DSB.

Det eneste positive løftebrud
Socialistisk Standpunkt har hele tiden været imod betalingsringen, men ikke af de samme årsager som de borgerlige. Betalingsringen ville betyde, at ”har du penge kan du køre i bil i København, har du ingen må du gå”. Vi er imod alle asociale skatter, der lægger størstedelen af byrden på arbejderklassen og dem med lavest indkomster. Betalingsringen ville især ramme de arbejdere, der hver dag har brug for bilen for at komme til og fra arbejde på den ene eller anden side af kommunegrænsen.

Billig miljørigtig transport

Der er ingen tvivl om, at der er brug for bæredygtige miljøvenlige alternativer til bilen. Det fås dog ikke ved at gøre bilkørsel så dyrt, at det forbeholdes overklassen. Der er brug for forskning i miljørigtige biler og energiformer. Men lige nu går det den stik modsatte retning: der skæres ned på universiteterne, og private virksomheder som Mærsk lukkes ind på universiteterne gennem klækkelige bidrag og kan sikre forskning i fortsat olieudvinding med statsstøtte.

Forskning og udvikling af ny teknologi er selvfølgelig mere langsigtede løsninger. Her og nu er der brug for en kraftig udbygning af den kollektive trafik. Da betalingsringen blev droppet, blev der i stedet afsat en halv mia. til at udbygge den kollektive transport og en halv mia. til at sænke priserne, i alt én mia. kroner.

Det er positivt, men langt fra nok. Priserne er steget de sidste mange år, langt over inflationen. En halv mia. forslår ikke meget i at sænke priserne, der seneste steg med 3 procent umiddelbart efter den nye regerings tiltræden, stik imod valgløfterne. Der er stadig langt til SF’s valgløfte om busbilletter til en 10’er.

Går regeringen i ring?

Vi sagde allerede længe før regeringsdannelsen, at regeringsdeltagelse i en regering med de Radikale ville have katastrofale følger for SF. Det ser vi gang på gang bekræftet.

SF har opgivet samtlige principper og senere valgløfter for regeringstaburetterne.
Betalingsringen var et sidste strå, som SF-toppen holdt fast i – derfor var det også fuldstændig afgørende for partitoppen, at der kom flere penge til den kollektive trafik. Medlemmerne flygter i stigende grad fra partiet og utilfredsheden ulmer. Vi er som sagt glade for, at betalingsringen blev droppet, men hele sagen afslører det grundlæggende problem for SF, Socialdemokratiet og Enhedslisten: at når betalingsringen var et såkaldt ”rødt” aftryk i regeringsgrundlaget, i et program der i øvrigt betød dagpengeforringelser, efterlønsforringelser, nedskæringer – klare Radikale, borgerlige, aftryk, så er det klart at arbejdere og unge flygter fra partierne.

Det viser det fuldstændig ideologiske kollaps i toppen af arbejderpartierne, når betalingsringen kan blive mærkesagen for den såkaldte venstrefløj, mens arbejdsløsheden herhjemme og i resten af verden eksploderer, krisen fortsat kradser og et nyt krak truer i horisonten og statsunderskuddet fløjter op.

Bliver S og SF med delvis støtte fra Enhedslisten i regering med de Radikale og fortsætter videreførslen af den borgerlige regerings politik, ender de med at have skubbet alle arbejdervælgerne fra sig - og resultatet bliver en ny borgerlig regering, der vil få de sidste ti års nedskæringer til at ligne vand i forhold til, hvad der vil komme.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.