A.P. Møller koncernen har besluttet at stoppe bygningen af skibe på Lindø-værftet i Odense. Omkring 8000 arbejdspladser kan ryge på gulvet. Tusindvis af arbejderfamilier mister deres levebrød.

Lukningen er en klar katastrofe for de berørte arbejdere og deres familier. Det er ikke kun arbejdere på Lindø, der bliver ramt. Også diverse underleverandører vil blive hårdt ramt. Det er et hårdt slag for tusindvis af arbejderfamilier i Odense og omegn.

Avanceret værft

Lukningen af Lindø er det glade vanvid. Det er jo ikke fordi, der lige pludselig ikke længere er behov for skibe. Lindø er en af verdens bedste skibsproducenter. I 2006 byggede de verdens største containerskib, Emma Mærsk, der har en kapacitet på 11.000 20-fods containere. Arbejdsstyrken på Lindø er både veluddannet, dygtig og effektiv. Værftets teknologi og maskineri er moderne og velfungerende. Det er et avanceret værft, der er ledende på verdensplan. Alligevel har A.P. Møller koncernen valgt, at de ikke længere skal bygge skibe.


Der er god brug for de skibe, som arbejderne på Lindø producerer. Der er god brug for transport af varer rundt i hele verden, og til dette formål er der brug for moderne, gode, driftssikre skibe, som de kan lave på Lindø.


Profit-vanvid
Imidlertid er der såkaldt ”overkapacitet” af containerskibe på verdensplan. Det betyder, at der er en overproduktion af skibe – at der er for mange skibe i forhold til, hvad det kan betale sig for kapitalisterne at sejle rundt. Prisen på fragt er styrtdykket. Krisen i den kapitalistiske verdensøkonomi har ramt verdenshandelen hårdt, og det har fået rederierne til at bremse bygningen af nye skibe.


Det er altså ikke rationelle, samfundsmæssige hensyn, der dikterer, at Lindø skal lukke. Det er alene fordi, en lille gruppe kapitalister – i dette tilfælde A.P. Møller koncernen – ikke kan tjene tilstrækkeligt med profit.


Nationalisér Lindø!
På grund af A.P. Møller koncernens profitjagt skal tusindvis af arbejderfamilier altså nu miste levegrundlaget. Det er ikke acceptabelt. SF og resten af arbejderbevægelsen må kræve, at det fuldstændige regnskab for hele A.P. Møller koncernen lægges åbent frem, så det bliver muligt at se, hvor mange penge, der er blevet trukket ud af værftet i de senere år. Værftet må overtages af staten, og driften må lægges i hænderne på arbejderne, så de selv kan vælge ledere og drive værftet til samfundets bedste. Alle værdier, der er blevet trukket ud af værftet, må konfiskeres.


Der er brug for at nationalisere Lindø, hvis arbejdspladserne skal reddes
Nogle vil sige: ”jamen A.P. Møller vil aldrig acceptere, at staten overtager koncernens værdier. De vil flytte ud af landet.” Det vil selvfølgelig være alvorligt, hvis alle A.P. Møller koncernens aktiviteter (der står for omtrent fem procent af Danmarks BNP) flyttes ud af landet, så det lyder umiddelbart fornuftigt. Men det er i virkeligheden et ubrugeligt arguiment. Hvis A.P. Møller på den måde skulle finde på at afpresse det danske samfund ved hjælp af gangstermetoder, så må svaret være at staten overtager alle koncernens aktiver – lige fra aktierne i Danske Bank til udvindingen af Nordsøolien og supermarkeder som Føtex og Netto. En lille håndfuld aktionærer kan godt forlade landet, men det kan nemt forhindres, at de tager værdier, som er skabt af arbejderne, med sig. Under alle omstændigheder vil truslen om en fuldstændig nationalisering motivere koncernen til at afholde sig fra sådanne julenumre.

Det vigtige i denne sag er at fortsætte produktionen af skibe i verdensklasse og redde gode arbejdspladser. Det kan kun ske ved at nationalisere Lindø. Det er det, der må stå øverst på dagsordenen i arbejderbevægelsen i denne sag.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.