Ifølge S og SF’s forslag skal det koste 25 kroner at køre ind og ud af København i myldretiden. Desværre kommer betalingsringen til at ramme socialt helt skævt.
Hver dag pendler tusindvis af arbejdere i bil til eller fra København. De kan nu se frem til, at betale helt op imod 11.000 kr. i kørselsafgift om året. Mens 25 kr. kan synes som et greb i lommen for de rigeste, vil ekstraregningen for arbejderne og deres familier betyde endnu et hak ned i leveforholdene, netop de mennesker som en arbejderregering netop burde repræsentere.

Ved indførslen af betalingsringen, som skal ske fra og med 2014, vil Københavns veje være forbeholdt de rigeste. Betalings ringen er i virkeligheden brugerbetaling, den samme form for brugerbetaling, som den borgerlige regering har forsøgt, at presse igennem i alle dele af samfundet. Marxisterne i Danmark er imod al brugerbetaling. Vi går ikke ind for at hæve arbejderklassens udgifter og dermed sænke deres levestandard, ligesom vi ikke går ind for at det skal koste penge at gå til lægen eller tage en uddannelse. Brugerbetaling er en skatteform, der øger uligheden, fordi den ikke er indkomstreguleret: jo færre penge du har, jo større del af din indkomst skal du bruge.

S og SF vil med betalingsringen sætte en stopper for al den spildtid almindelige mennesker oplever i bilkøerne hver morgen. Igennem betalingsringen vil de presse pendlerne over i den offentlige trafik. Men det er tydeligt at det er galimatias, at forsøge at presse flere folk ind i allerede proppede toge. Den offentlige trafik er i forvejen overbelastet og fyldt med spildtid. Vi støtter en udbygning af den offentlige transport, men ser man på DSBs nuværende kaotiske tilstand og forslagene fra S og SF er det ikke flere tog, der ligges op til.

S og SF vil afsætte 1 mia. årligt til en nedsættelse af priserne på den offentlige trafik. Målet er, at tilbagerulle de seneste par års prisforhøjelser. Det er et skridt i den rigtige retning, men desværre er det peanuts i forhold til, de sidste års massive prisstigninger, hvor prisen på offentlig transport ifølge den tidligere trafikminister er fordoblet de sidste 10 år.

Vi støtter, at den trafikale spildtid for arbejderne bliver nedsat, men ikke ved at arbejderne blot skal betale mere gennem brugerbetaling. Hvis der skal gøres noget ved spildtiden, og for øvrigt bilernes CO2 udslip, må der investeres ambitiøst i den offentlige trafik og i udvikling af bæredygtige alternativer til benzindrevne biler. Det kan ikke være arbejderne som skal betale for afvikling af bilkøerne på motorvejene, og mindre trafik i København.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.