Revolutionær rap ramte Roskilde rent




2 minutter

Before we start. I have a message to the president of Denmark: Stop being George Bush’s fucking bitch!

Immortal Technique er en kunstner, der ikke er bange for at lægge fingre i mellem sine holdninger og sin kunst. Med sublim teknisk præcision formår Harlem-rapperen at sætte sin indignation over kapitalismens og imperialismens forbrydelser på vers. Tilsat behagelige beats og melodier spyttes de direkte i hovedet på politiske modstandere og begejstrede fans

Det fik tusinder af gæster ved årets Roskilde Festival glæden af at opleve fredag eftermiddag i teltet ved navn Odeon. En glæde de viste ved øredøvende klapsalver ved hver eneste politiske udmelding og taktfaste råb om ”viva la revolution”.

Immortal Technique skabte revolutionær stemning på
Roskilde Festival. “Det ikke min, men vores revolution” lød det.

Menuen stod på kendte numre fra Immortal Techniques hidtidige udgivelser Revolutionary vol. 1 og 2 og enkelte nye fra det kommende The Middel Passage. Revolutionære paroler blev serveret mellem disse delikatesser, og skabte begejstring hos et publikum, der vidste præcis, hvad de kom efter.

Mange af de samme havde med lige stor fornøjelse kunne opleve Per Vers og Ole Omkvæds mere afslappede optræden på Spoken Word scenen dagen forinden. Her blev der delt verbale øretæver ud til Pia Kjærsgård og den borgerlige regering.

Til Helle Thorning-Smiths ære var en gammel kendt protestsang blevet omskrevet med titlen: Der er 37 mandater endnu, hvor efter der ellers blev talt ned. Også Muhammed-krisen blev kommenteret med geniale ordspil som: ”Vi brænder ikke Dannebrog, vi brænder for at danne bro.”

Med to forrygende koncerter beviste Immortal Technique, hans danske kolleger og deres publikum, at interessen og behovet for politiske ideer er enormt. Ville flere kunstnere dog blot følge trop og udnytte deres kreative talent til at udvikle den politiske debat.