Foghs åbningstale


Lasse Bertelsen



3 minutter

Anders Foghs åbningstale skabte en vis debat da den kom frem. Dette skyldtes dens fuldstændige enøjethed og arrogance. Anders Fogh havde ellers op til åbningstalen udtalt til P4, at han da ikke regnede med, at oppositionen ville sige noget. Den måtte bare acceptere hvad han mente, da det jo ikke stod til at ændre.

Angreb på skolelærere
I åbningstalen lægger Anders Fogh ud med at angribe folkeskolen og skolelærerne: “Vi skal indse, at en vis portion paratviden er nødvendig. I tre årtier er der kastet vrag på paratviden. Den er blevet opfattet som sort skole, udenadslære og terperi. Det er som om, at indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: ’Hvad synes du selv?’”

Disse ord viser lidt om de borgerliges indsigt i og intentioner om uddannelsesområdet. Hvad hjælper det, at man kan gennemgå tekster og opgaver hvis ikke man kan kongerækken i hovedet. Anders Fogh lægger op til en tilbagevenden til skolerne fra halvtresserne og tresserne.

At påstå at det eneste lærerne gør i dag er at sidde i rundkreds er ude i noget der minder om det mest inkompetente og arrogante en politiker har sagt i nyere tid. Med de få ovenstående linjer formår Danmarks statsminister at nedgøre titusinder af hårdtarbejdende mennesker, der hver dag slås for, at få de elendige budgetter for undervisningen til at holde sammen. Lærerne får hele tiden flere opgaver på skuldrerne samtidig med, at flere og flere elever har massive problemer.

Angrebet på skolelærerne er ikke andet end et dække for, at årtiers besparelser har haft en meget dårlig indflydelse på undervisningen. Derudover kommer også de massive besparelser på læreruddannelserne, som til trods for manglen på protester er blvet meget hårdt ramt. I stedet for at gøre noget ved problemerne, kalder Anders Fogh bare lærerne for Hippier og tror så, at han kan narre nogen med det.

Social arv
Statsministeren kom også ind på den sociale arv. Og her kommer igen en smart nyudtænkt løsning. Indfør undervisning i børnehaven! Ikke bare skolebørn skal have en god parat viden, det skal også gælde for børnehavebørn. Hvis de bare kan kongerækken og placere Nakskov på et kort så er det ifølge de borgerliges logik nok til at bryde den sociale arv. Magen til volapyk skal man lede længe efter. Igen ser man hvordan de finder popsmarte løsninger på vigtige problemer. Vel og mærke popsmarte løsninger, der aldrig vil virke. Vil man nedbryde den sociale arv er der kun en ting at gøre: Nemlig at kæmpe for et samfund med arbejde, uddannelse og boliger til alle.

Irak
“Vi skal yde et aktivt bidrag til at sikre frihed, fred og folkestyre i verden omkring os. Hvis vi mener noget alvorligt med vigtige værdier som frihed, demokrati og respekt for det enkelte menneske, så må vi også yde et aktivt bidrag til at sikre disse værdier. Vi kan ikke bare sejle under bekvemmelighedsflag og lade andre tage slæbet.” Tilsyneladende mener Anders Fogh at frihed, fred og folkestyre er ensbetydende med den krig, besættelse og økonomiske kollaps af Irak som USA har stået i spidsen for. Men besættelsen har ikke løst en eneste fundamental opgave for befolkningen. Irak er tæt på anarki og USA og dets allierede har på ingen måde kunnet hjælpe befolkningen. Derfor sendes der konstant flere soldater derned, dog uden at det hjælper noget. Det vil Anders Fogh også gøre.

Velfærd
Statsministeren kom også ind på sin velfærdskommision, som består af regeringens håndplukkede “eksperter”. De skal så se på om der er råd til velfærden. Der er ingen tvivl om at denne kommission vil blive brugt som undskyldning for et frontalangreb på det danske velfærdssamfund. Det vil være op til arbejderbevægelsen at vise, Fogh har taget evigt fejl, når han i sin tale siger at klassekampen er slut.