- Detaljer
- Skrevet af Louise Jørgensen og Michelle Rove
Vi er i starten af 2019, men alligevel er forberedelserne til overenskomstforhandlingerne i 2020 (OK20) for privatansatte arbejdere allerede på dagsordenen. Revolutionære Socialister har interviewet Thomas Strømsholt, formand for Stilladsarbejdernes Landsklub under 3F, om de kommende overenskomstforhandlinger (OK20).
- Detaljer
- Skrevet af Vincent Kløcker og Jonas Foldager
Klokken 04.00 mandag den første april 2019 nedlagde lokomotiv- og togførerne i DSB arbejdet. Fredagen før havde DSB endeligt afbrudt forhandlingerne om lokalaftaler under den nye overenskomst som personalet i DSB er blevet underlagt, da DSB meldte sig ind i den store private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri
- Detaljer
- Skrevet af Revolutionære Socialister
Mandag den 1. april var togdriften i Østdanmark lukket effektivt ned af en omfattende strejke blandt tog- og lokoførerne i DSB. Den umiddelbare årsag til strejken var, at Jernbaneforbundet og DSB ikke havde var blevet enige om en ny lokalaftale, og den gamle løb ud den 1. april. Det betød bl.a., at der pr. 1. april ikke var nogen tillidsmænd i DSB og derfor besluttede de ansatte, at så skulle der heller ikke køre nogen tog. Det seneste angreb fra ledelsen i DSB er bare endnu et i rækken af nedskæringer og angreb, der har stået på i årevis, og som gradvist har udhulet løn- og arbejdsforhold.
- Detaljer
- Skrevet af Jonas Foldager
I dag står landets tog stille. Lokomotiv- og togførernes nye overenskomst er trådt i kraft, inden alle elementerne til en lokalaftale ligger fast. Det betyder, at fra dags dato har de ansatte ingen tillidsfolk. De har ingen eller meget begrænset indflydelse på deres arbejdsdag. Arbejdstiden skifter løbende over hele døgnet, til fare for sundhed og familieliv og de mister en række tillæg. Derfor fløjter lokomotiv- og togførerne i dag stop og går i strejke.
- Detaljer
- Skrevet af Nikolaj Lohmann
Den almindelige dansker, der hver dag benytter sig af S-togene i Hovedstadsområdet, har bemærket, at togene adskillige gange i løbet af november har været forsinkede eller helt aflyste. Dette skyldes en konflikt i forbindelse med overenskomstforhandlinger mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB. Efter SAS, CSC, lærerne og den siddende regerings forsøg med OK18 fortsætter kapitalisternes offensiv mod de danske arbejdere, og denne gang er turen kommet til DSB’s lokomotivførere. Revolutionære Socialister har talt med Simon Bauer, kommunikationschef for Dansk Jernbaneforbund.
- Detaljer
- Skrevet af Marie Frederiksen
Allerede inden nytårsklokkerne varslede indgangen til 2019, må champagnepropperne have poppet hos Dansk Arbejdsgiverforening. Kort før nytår havde de underskrevet en aftale med LO, fagbevægelsens hovedorganisation, der bl.a. betød, at bøden for at strejke “ulovligt” blev hævet med 40 % til 56 kr i timen for faglærte og 50 kr for ufaglærte.
- Detaljer
- Skrevet af Rasmus Jeppesen
En af de mest åbenlyse tegn på uligheden mellem mænd og kvinder er den manglende ligeløn. Selvom der ifølge loven er formel ligeløn, eksisterer der stadig en stor lønforskel. Børn og barsel er en vigtig forklaringsfaktor på løngabet.
- Detaljer
- Skrevet af Jonas Foldager
Afstemningsresultaterne til OK18 beskrives af fagforeningernes PR-apparater, arbejdsmarkedsforskere og de politiske kommentatorer som en sejr og et kraftigt skulderklap til forhandlerne fra medlemmernes side. Men medlemmerne stod overfor et siciliansk tilbud, som de ikke kunne afslå.
- Detaljer
- Skrevet af Jonas Foldager
- Det her handler om lige løn for lige arbejde. Det er ikke en kamp mod nogen men for os alle uanset nationalitet. Det er der mange fagforeningsfolk, der kunne lære noget af!
Ordene kommer fra talsmanden for de aktionerende stilladsarbejdere, Thomas Strømsholt. Blokaden af byggepladsen i forbindelse med HOFOR’s byggeri af Bio4 på Vindmøllevej er etableret af stilladsarbejderne med støtte fra bl.a. betonarbejderne og flere andre faggrupper. Målet er at tvinge det kommunalt-ejede selskab HOFOR til at håndhæve dets egne sociale klausuler og sørge for, at deres underleverandør, det tjekkiske stilladsfirma K2 Leseni, overholder overenskomsten.