Strejke på jernbanen: Ingen tillidsfolk – ingen tog!

dsb strejke rasmus lille

Jonas Foldager



4 minutter

I dag står landets tog stille. Lokomotiv- og togførernes nye overenskomst er trådt i kraft, inden alle elementerne til en lokalaftale ligger fast. Det betyder, at fra dags dato har de ansatte ingen tillidsfolk. De har ingen eller meget begrænset indflydelse på deres arbejdsdag. Arbejdstiden skifter løbende over hele døgnet, til fare for sundhed og familieliv og de mister en række tillæg. Derfor fløjter lokomotiv- og togførerne i dag stop og går i strejke.

– DSB siger at det er os, der er problemet. At vi har fået lov at få 41 tillidsfolk, og at det bare kræver, at vi skriver under på deres aftale. Men der er store dele af aftalen, som endnu ikke er afsluttet, dele er endda i arbejdsretten, så vi kan naturligvis ikke skrive under endnu. Vi vil ikke efterlade nogen tilbage på perronen. Dette er ikke en måde at forhandle på, forklarer “Harry”, et pseudonym som de ansatte har valgt at udtale sig under, for ikke at risikere repressalier fra ledelsen i DSB.

Tidligere havde de ansatte relativt megen indflydelse på vagtplanlægningen. Men det er fortid nu. Nu skal hælene slås sammen, når nye kreative fleksibilitetstiltag indføres.

Blandt andet kan de ansatte se frem til såkaldte “tidslommer” for fjern- og regionaltogene, hvor de ansatte skal stå til rådighed i 12 timer, og kan ringes ind til vagt. Men de vil kun blive betalt for de faktiske arbejdstimer.

– En hel række tillæg bliver fjernet. For mig personligt vil den nye overenskomst betyde mere arbejde, skiftende arbejdstider, og at jeg mister 25.000 brutto om året, forklarer Harry, der som mange andre føler, at de har givet og givet over årene, men uden at få noget igen.

– Da jeg startede på S-banen for 20 år siden, var det længste, man skulle køre i streg inden en pause, maksimalt 3:20min. Nu er det 4:45min. Det har været en udvikling, der er kommet over årene, uden at vi har fået kompensation. Vi har ikke brokket os, men hele tiden været fleksible. Nu lægger de så yderligere et kvarter oven i, så vi kan køre i 5 timer, før vi får en pause på 20 minutter, påpeger Harry og fortsætter:

– Det er os, der sørger for, at 98,4 % af DSB’s tog kører rettidigt, på trods af de ofte svære forhold. Mens vi får dårligere arbejdsforhold og lønnedgang og skal stå på mål for DSB over for passagererne og forklare sporarbejder, nedslidt materiel osv., så får den administrerende direktør Flemming Jensen en bonus på 812.000 kroner oveni en årsløn på 6,8 mio. Det er os, der har tjent den bonus for ham, men det er os, der betaler med vores løn og arbejdsforhold.

Frustrationerne har længe været på bristepunktet, og særligt udsigten til at stå uden tillidsmænd er uacceptabelt for de ansatte i DSB:

– Flertallet er stærkt oprørte over denne situation. Mange har haft sagt op på grund af de konstante forværringer. Mange andre forbereder sig på en situation, hvor de evt. ikke arbejder for DSB længere, siger Harry.

Strejken har ulmet længe. Alle lokalafdelinger fra de forskellige depoter har afleveret mistillidserklæringer til DSB’s ledelse.

– Vi kan ikke acceptere, at der ikke er nogen til at repræsentere os. Var den forfærdelige ulykke på Storebæltbroen ikke kommet, var strejken da også kommet tidligere. Men samtidig må vi også sige, at der har været forhandlinger i gang. Som medarbejdere har vi spurgt vores tillidsfolk, og vi fik at vide, at der var positive takter, så vi ventede og håbede. Men det var altså forgæves, forklarer Harry, som understreger, at de strejkende på ingen måde har til hensigt at ramme passagererne.

– Vi ved godt, at mange er afhængige af tog, og vil synes, at det er irriterende. Men denne kamp vil fortsætte, indtil der kommer et gennembrud i forhandlingerne. Indtil der kommer nye aftaler. Vi SKAL have vores tillidsfolk, alt andet er uacceptabelt. Ellers kommer der strejke igen på mandag den 8. april. Personligt havde jeg ikke noget imod at lukke det hele ned permanent, indtil der kom en aftale, men vi vil heller ikke lægge passagerne for meget til last, slutter han.

Revolutionære Socialister bakker op om lokomotiv- og togførerne og deres kamp for fair forhold. Siden kl. 4.00 i morges har aktivister fra RS sammen med mange andre, på tværs af fag, deltaget i støtteaktioner for de strejkende. RS opfordrer alle til at bakke op og gå med i kampen mod arbejdsgivernes offensiv generelt og DSB’s i særdeleshed. Et slag mod én er et slag mod alle. Det er på tide at bringe klassekampen til arbejdsgiverne.

[Læs om hvorfor vi bygger en revolutionær organisation]