Stop fyrings-vanviddet: nationalisér Lindø


Frank Andersen



3 minutter

A.P. Møller koncernen har besluttet at stoppe
bygningen af skibe på Lindø-værftet i Odense. Omkring 8000 arbejdspladser kan
ryge på gulvet. Tusindvis af arbejderfamilier mister deres levebrød.

Lukningen er en klar katastrofe for de berørte
arbejdere og deres familier. Det er ikke kun arbejdere på Lindø, der bliver
ramt. Også diverse underleverandører vil blive hårdt ramt. Det er et hårdt slag
for tusindvis af arbejderfamilier i Odense og omegn.

Avanceret
værft

Lukningen af Lindø er det glade vanvid. Det er
jo ikke fordi, der lige pludselig ikke længere er behov for skibe. Lindø er en
af verdens bedste skibsproducenter. I 2006 byggede de verdens største
containerskib, Emma Mærsk, der har en kapacitet på 11.000 20-fods containere. Arbejdsstyrken
på Lindø er både veluddannet, dygtig og effektiv. Værftets teknologi og
maskineri er moderne og velfungerende. Det er et avanceret værft, der er
ledende på verdensplan. Alligevel har A.P. Møller koncernen valgt, at de ikke
længere skal bygge skibe.

Der er god brug for de skibe, som arbejderne
på Lindø producerer. Der er god brug for transport af varer rundt i hele
verden, og til dette formål er der brug for moderne, gode, driftssikre skibe,
som de kan lave på Lindø.

Profit-vanvid
Imidlertid er der såkaldt ”overkapacitet” af
containerskibe på verdensplan. Det betyder, at der er en overproduktion af
skibe – at der er for mange skibe i forhold til, hvad det kan betale sig for
kapitalisterne at sejle rundt. Prisen på fragt er styrtdykket. Krisen i den
kapitalistiske verdensøkonomi har ramt verdenshandelen hårdt, og det har fået
rederierne til at bremse bygningen af nye skibe.

Det er altså ikke rationelle, samfundsmæssige
hensyn, der dikterer, at Lindø skal lukke. Det er alene fordi, en lille gruppe
kapitalister – i dette tilfælde A.P. Møller koncernen – ikke kan tjene
tilstrækkeligt med profit.

Nationalisér
Lindø!

På grund af A.P. Møller koncernens profitjagt
skal tusindvis af arbejderfamilier altså nu miste levegrundlaget. Det er ikke
acceptabelt. SF og resten af arbejderbevægelsen må kræve, at det fuldstændige
regnskab for hele A.P. Møller koncernen lægges åbent frem, så det bliver muligt
at se, hvor mange penge, der er blevet trukket ud af værftet i de senere år. Værftet
må overtages af staten, og driften må lægges i hænderne på arbejderne, så de
selv kan vælge ledere og drive værftet til samfundets bedste. Alle værdier, der
er blevet trukket ud af værftet, må konfiskeres.

Nogle vil sige: ”jamen A.P. Møller vil aldrig
acceptere, at staten overtager koncernens værdier. De vil flytte ud af landet.”
Det vil selvfølgelig være alvorligt, hvis alle A.P. Møller koncernens
aktiviteter (der står for omtrent fem procent af Danmarks BNP) flyttes ud af landet,
så det lyder umiddelbart fornuftigt. Men det er i virkeligheden et ubrugeligt
arguiment. Hvis A.P. Møller på den måde skulle finde på at afpresse det danske
samfund ved hjælp af gangstermetoder, så må svaret være at staten overtager
alle koncernens aktiver – lige fra aktierne i Danske Bank til udvindingen af
Nordsøolien og supermarkeder som Føtex og Netto. En lille håndfuld aktionærer
kan godt forlade landet, men det kan nemt forhindres, at de tager værdier, som
er skabt af arbejderne, med sig. Under alle omstændigheder vil truslen om en
fuldstændig nationalisering motivere koncernen til at afholde sig fra sådanne
julenumre.

Det vigtige i denne sag er at fortsætte
produktionen af skibe i verdensklasse og redde gode arbejdspladser. Det kan kun
ske ved at nationalisere Lindø. Det er det, der må stå øverst på dagsordenen i
arbejderbevægelsen i denne sag.