Søfolk, der sejler i international fart, lever hver dag med frygten for, at den næste sørejse går til Vestafrika; et sted, vi i de sidste par år har set en massiv stigning i kidnapninger og andre piratangreb på handelsskibe.
Nu slår kongeriget tilbage! Forsvarsminister Trine Bramsen har offentliggjort, at Danmark vil sende en fregat til Vestafrika for at beskytte søfolkene imod banditterne i de varme lande. Det er en dyr og ressourcetung operation, mon der er mere på spil end søfolkenes sikkerhed?
Situationen i Vestafrika er da også alvorlig. Sidste år blev 135 søfolk kidnappet på verdenshavene – 95% var i Vestafrika. Piratangrebene i Vestafrika har også en særdeles voldelig karakter ift. andre steder i verden. Det er helt normalt, at besætningen bliver tævet synder og sammen.
Både regeringen og Danske Rederier lægger vægt på, at beskyttelsen af handelsskibene handler om menneskeliv, og at Danmark tager ansvar i kraft af at være en stor søfartsnation. Således udtaler Forsvarsminister Trine Bramsen:
»Vi ser desværre flere og flere piratangreb i området, og derfor er sikkerheden for dem (søfolkene) truet. Derfor bliver vi nødt til at gøre noget«, siger hun. Bramsen bliver bakket op af administrerende direktør for brancheorganisationen Danske Rederier Anne H. Steffensen, der siger, at »ingen søfolk skal gå bange på arbejde, og alle skal føle sig sikre på at komme hjem igen«.
Det er meget imponerende, at Kongeriget Danmark ruller ud med 160 mand og et skib, der tilsammen koster en halv million kroner om dagen. Når vi husker på, at der næsten ingen danskere er tilbage i international søfart, og der nok ikke er andet end et par håndfulde i Vestafrika ad gangen spredt på forskellige skibe. Der har desuden endnu ikke været gennemført et angreb på et skib med danskere ombord.
Den racistiske regering, der for tiden har travlt med at sende gymnasieelever tilbage til krigszoner, oprette flygtningefængsler i tredjepartslande og blande sig i muslimske kvinders påklædning er altså den regering, der pludselig vil bruge skattekroner på at beskytte de hårdtarbejdende søfolk fra tredjeverdenslande, som i dag udgør rygraden i international søfart. Beslutningen kommer da også efter pres fra søfolkenes arbejdsgivere i Danske Rederier, der har har store aktiviteter i vestafrika.
Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske rederier, slog fast i R4DIO-programmet Frontlinjen, at »det her handler om menneskeliv og vi skelner ikke mellem hvor søfolkene kommer fra«.
Det kommer fra arbejdsgivere, der hver dag underbetaler og udnytter svært stillede mennesker fra fattige lande. Pludselig var der ikke noget vigtigere for Danske Rederier end netop disse menneskers velbefindende. Uanset hvor de kommer fra.
Den ubekvemme sandhed må være, at det ikke handler om hverken danske eller udenlandske arbejderes liv. Det handler om profit. Hvis der er noget at hente i Vestafrika, så er det profit, og netop fordi det er et farligt område, så er konkurrencen knap så hård som på resten af verdenshavene. Der er nogle få procent mere at tjene, og det er god forretning for mange danske rederier.
Grunden til, at regionen er så farlig og ustabil, har sin oprindelse i kolonitiden, som i praksis ikke er afviklet endnu. I dag er de vestlige staters snylten blot afløst af store multinationale selskaber, der trækker værdien ud at området. Det har skabt en række fattige og på randen af fejlslagne stater hvilket er det perfekte sted for organiseret kriminalitet som fx pirateri.
Kongerigets indsats er altså blot en støtte til, at danske rederier kan blive ved med at tjene profit i et af verdens farligste områder, imens deres klassefæller i andre multinationale selskaber udplyndrer regionen.