Jernbaneskandalen: Privatiseringerne må stoppes




2 minutter

For nylig meddelte transportfirmaet Arriva, at de gerne vil varetage driften af det københavnske S-togsnet. Direktøren for selskabets skandinaviske afdeling, Johnny Hansen, lader forstå, at der er mange penge at spare for staten (og mange at tjene for Arrivas aktionærer) ved at udlicitere S-togene.

Altså; skinnenettet er slidt ned, og folk må vente i halve og hele timer på perronerne. Hvad er løsningen? Hvis vi spørger de borgerlige er der ingen tvivl; endnu mere privatisering af jernbanerne.

Regeringen har sammen med de radikale og DF besluttet, at 30 procent af den danske jernbanedrift skal være udliciteret inden 2014. De radikale mener oven i købet ikke, at det er nok, der må meget mere til, hvis man spørger dem. Men det vil overhovedet ikke løse problemet – tværtimod.

Privatiseringstoget kører
Siden 1997 har kursen for de danske jernbaner været sat mod privatiseringer. Det skete for at ”sikre konkurrence.” Det er muligvis blevet sikret nu. Til gengæld er driftsikkerheden alt andet end sikker, hvilket den seneste tids skandaler omkring jernbanerne viser. Allerede i 1995 blev det klart, at det var nødvendigt med øgede investeringer for at sikre skinnerne mod nedslidning. Investeringerne kom bare aldrig, for Nyrup-regeringen ville hellere forberede en privatiseringsproces end at skyde penge i skinner – problemet er jo også først kommet i dag, og Nyrup får sin ministerpension alligevel.

Nu er det jo sådan, at hvis man sætter vedligeholdelse i stå, skubber man en pukkel af problemer foran sig. Og regningen vokser sig større. Og det bliver absolut ikke bedre af, at man har splittet DSB op i flere små underselskaber. Det har man gjort for at man kan sælge de profitable dele til private kapitalister, og så kan staten stå tilbage med underskudsforretningen. Arbejderne i Post Danmark har været igennem en årelang privatiseringsproces, hvilket nu betyder, at man har et hidtil uset arbejdspres og stressniveau. Hele privatiseringsbølgen er et frontalangreb på arbejdernes leveforhold.

Alternativet er arbejderkontrol
Denne situation er uacceptabel. Det er fuldstændig vanvittigt, at man i årevis har skåret på jernbanerne, bare fordi man har forberedt DSB på at komme på private hænder, så nogle kapitalister kan tjene endnu flere profitter. Hele privatiseringsprocessen har vist sin fiasko. Nu må der andre boller på suppen! DSB og BaneDanmark må nationaliseres sammen med Arrivas togdrift i Jylland, og sættes under de ansattes egen ledelse og kontrol. Der må desuden ansættes flere til at udføre de nødvendige opgaver i stedet for den evige underbemanding, man kører med nu. Arbejderpartierne må sætte disse krav frem som en del af en samlet offensiv mod de borgerliges nedskæringspolitik og udsalg af den offentlige sektor til deres venner på direktionsgangene.