ITD-A og KRIFA laver skruebrækker ”overenskomst”

3972666 lastbiler

Magnus Christensen



2 minutter

Den 11. maj offentliggjorde ITD Arbejdsgiver deres nye ”overenskomst” med KRIFA. Overenskomsten bryder på en række punkter med de traditionelle 3F overenskomster for danske lastbilchauffører og åbner derved op for en negativ spiral på det danske arbejdsmarked. 3F igangsætter en modkampagne, men der skal skrappe midler til.

I transportlovgivningen er det et krav, at vognmænd følger ”de pågældende kollektive overenskomster”. Indtil nu har der i praksis kun været 3F’s overenskomster at vælge imellem for arbejdsgiverne. Men med ITD-A/KRIFA’s nye discount ”overenskomst” er det nu slut.

Kraftige forringelser

I modsætning til de normale transportoverenskomster er ITD-A/KRIFA ”overenskomsten” en minimallønsoverenskomst. Det betyder en garanteret mindsteløn på 137 kroner i timen. Så er det op til individuelle forhandlinger mellem chauffører og arbejdsgivere, at blive enige om eventuelle anciennitets-, kvalifikationstillæg osv. I 3F/DTL overenskomsten er den garanterede timeløn for en faglært chauffør derimod 147,75 kroner.

Et andet highlight i den nye ”overenskomst” er en 45 timers arbejdsuge, før der udbetales overtidsbetaling. Så der røg den 37 timers arbejdsuge for lastbilchaufførerne.

KRIFA’s ”overenskomster” er gældende for alle faggrupper på virksomheden, såfremt disse medarbejdere ikke er dækket af andre overenskomster. Det er også tilfældet for ITD-A ”overenskomsten”. Det betyder, at mekanikere, lagerarbejdere osv. også kan blive berørt.

I ”overenskomsten” indgår også, som det er kutyme for KRIFA, forbud mod strejke, blokade og andre konfliktskridt.

3F må i offensiven

3F har indtil nu brugt loven som løftestang imod arbejdsgivere, der underbetalte deres chauffører. Det har givet en falsk følelse af sikkerhed. Det er nu ikke muligt i samme omfang, hvis disse går over til ITD-A/KRIFA ”overenskomsten”. Så tilbage står kun traditionel faglig kamp – noget det danske fagforeningsapparat ikke har så mange erfaringer med.

Som svar på ITD’s offensiv planlægger 3F dog at ansætte to konsulenter, der fra august skal tage rundt i landet og hjælpe afdelinger med at forberede konflikter mod arbejdsgivere, der ikke har tegnet overenskomst i dag.

Hvordan det hele vil spænde af, er i skrivende stund uvist. Det har potentialet til at blive en ny ”Vejlegården”-sag, men det kan også være, at ITD snubler på vejen.

Men 3F bør ikke forlade sig på lykkens gudinde. 3F må forberede en fuldskala konflikt. Og for en gangs skyld vil det ikke være en overenskomststridig konflikt. Men skal den være rigtig effektiv, må chaufførerne inddrages, også selvom det bliver ulovligt: Der skal ikke mange busser og lastbiler til at lukke København ned. Lad arbejdsgiverne vide, at det vil få enorme omkostninger at smadre chaufførernes forhold.

Denne artikel blev bragt i Revolution nr. 20, juni-juli 2016. Tegn abonnement og få bladet 10 gange om året fra 100kr.

[Gå med i kampen – gå med i Revolutionære Socialister]