Blokade på Geocenter




3 minutter

Da bestyrelsen for Københavns Universitet i december vedtog budgettet for 2010, havde de den store sparekniv fremme. Nu er den så i gang med at skære 130-150 medarbejdere væk. Alle medarbejdere med unik viden og typisk de eneste undervisere indenfor deres felt. Det går især hårdt for sig på biologi og geografi og geologi (Geocenter), hvor der som modreaktion blev igangsat blokader mandag den 1. februar.

Vi tog forbi og snakkede med de studerende på Geocenter. Vi mødte Mette Bendixen, som var helt klar i mælet om, hvorfor en blokade er nødvendig: ”Vi laver blokaden for at skabe fokus på nedskæringer. Vi vil gøre opmærksom på, at vi ikke mener, at man længere kan kalde det her for en uddannelse”, forklarer hun.

Mette er selv i den heldige situation, at hendes vejleder stadig er ansat, og ingen af hendes fag (endnu) er blevet afskaffet. Men hun forklarer også, hvordan at nedskæringerne rammer undervisningens kvalitet og gør reel grundforskning umulig. De hårde nedskæringer har gennem flere år gjort, at man kun fokuserer på de mest hotte emner. ”Hvad hvis ikke man for 30 år siden havde forsket i klimaforandringer, hvor havde vi så ikke været i dag?” spørger Mette retorisk.

Danial Arnason derimod mærker nedskæringerne hårdt og brutalt på hans egen krop. Efter fire år, og dermed kun med et år tilbage, er det blevet umuligt for ham at færdiggøre uddannelsen på den måde, han havde forudset. Hans fokus har været på glacialmorforlogi, bag hvilket der gemmer sig noget så aktuelt som forskning i, hvilken betydning de smeltende gletschere har for klimaet. Men nu er faget blevet nedlagt og Danial må finde på noget nyt. Det skete sølle 10 dage inden faget skulle have været begyndt.

Dekanen for det Naturvidenskabelige fakultet har lovet, at fagudbuddet i fremtiden vil blive sikret seks måneder frem i tiden. Men det ville ikke have hjulpet Danial synderligt. I stedet for at spilde 4 år, havde han bare spildt 3½ år.

Lige nu retter de geografi- og geologi studerende deres spørgsmålet til universitetsledelsen i form af rektor Ralf Hemmingsen. På et stort banner foran indgangen står: ”Har vores uddannelse en fremtid, Ralf?” Ralf har på barnlig vis nægtet at svare, endsige udtale sig til nogle medier overhovedet.

Mandag morgen har de studerende påbegyndt en faglig blokade af Institut for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet. Foto: Morten Teglsbo Jensen på Flickr

Den geografistuderende Rasmus Jensen forklarer dog, at ansvaret for nedskæringerne, i hans øjne, i sidste ende ligger hos regeringen. Ledelsen kan nok gøre det hele lidt smartere og hele taxametersystemet skaber en ond spiral, hvor færre studerende giver færre penge, hvilket giver dårligere undervisning, og endnu færre studerende osv. osv. ”Men i sidste ende er det den borgerlige regering, som har valgt at give skattelettelser til rigeste og gentagende gange sænke selskabsskatten, de er bagmændene” forklarer Rasmus. Derfor opfordrede Rasmus også Socialdemokratiet og SF til at komme på banen og støtte op om Danske Studerende Fællesråds forslag om en akut hjælpepakke til Københavns Universitet. Et forslag der mødte bred støtte hos de studerende, vi snakkede med.

Mandag morgen har de studerende påbegyndt en faglig blokade af Institut for Geografi og Geologi ved Københavns Universitet. Foto: Morten Teglsbo Jensen på Flickr

I skrivende stud (mandag den 1. februar) fortsætter blokaden på Geocenter ubetinget, mens at det forventes at blokaden på Biocenter opløses i morgen, hvor der er optræk til en demonstration på Vor Frue Plads kl. 12. ”Jeg opfordrer alle studerende til at komme til demonstrationen. Nedskæringerne rammer alle studerende, det er en fælles kamp. Derfor håber jeg også, at Studenterrådet ved Københavns Universitet vil indkalde til et stormøde for alle universitetsstuderende, hvor der kan blive lagt en samlet plan for, hvordan at vi får taget nedskæringerne af bordet”, slutter Rasmus.

For en mere dybdegående artikel om nedskæringerne, deres betydning og kampen imod dem anbefales Massive nedskæringer på Københavns Universitet.