Gymnasieeleverne er begyndt at røre på sig. I skrivende stund er ca. 4 københavnske gymnasier blevet besat af eleverne, som er gået i strejke i protest mod nedskæringer. Socialistisk Standpunkt talte med Julianne og Bjarke fra Østreborgerdyd Gymnasium.

Hvordan startede jeres strejke, på hvilket initiativ?

Julianne: Det hele startede i går på et morgenmøde, som blev indkaldt for at diskutere situationen. Næsten alle elever var til stede, og der går ca. 350 elever her på Østre Borgerdyd. De få elever som ikke kunne være til stede fordi de f.eks. var på ekskursion, fik mulighed for at stemme skriftligt. Et overvældende flertal stemte for at strejke onsdag, torsdag og fredag. Strejken sker som en optakt til demonstrationen på onsdag, hvor en landsdækkende aktionsdag er indkaldt af ’STOP-NU’ initiativet.
Det har især været 1.g’erne her på skolen, der har været aktive med forberedelserne til denne strejke, fordi at de højere klassetrin har været på studietur.
Der er ellers ikke mange som er vildt politisk aktive i forvejen her på skolen, men på det seneste er der mange der har meldt sig ind i DGS (Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, red.).

Hvilke forringelser oplever i, i jeres hverdag?

Julianne: Her på Østre Borgerdyd er vi heldigvis kun 24 elever i klasserne, nogle klasser er vi 25, men det er kun fordi der ellers vil være problemer med brandsikkerheden. Men problemet er jo generelt på de københavnske gymnasier. Det er simpelthen åndssvagt at politikerne kalkulerer klassekvotienterne med, at der er nogle der skal droppe ud. Maksimum 28 elever i hver klasse er et af vores hovedkrav.

Bjarke: Desuden er det centralt for os at kvote 2-systemet ikke afvikles. Hvis det sker vil det betyde at tendensen hen mod et uddannelsessystem for eliten vil blive styrket, fordi at folk ikke kan komme ind på det studie de vil, hvis de ikke har et bestemt karaktersnit.

Tror du der ligger et ideologisk syn bag lige netop denne reform?

Bjarke: Ja, det tror jeg egentligt…Regeringen vil ikke have et uddannelsessystem for alle, og de favoriserer ikke almendannelse, men ønsker derimod specialisering. Det er vi imod.

Hvor mange elever fra skolen deltog i STOP-NU konferencen?
Og hvad synes i om den, hvad fik i ud af den?


Julianne: Der var ca. 20 der deltog her fra Østre Borgerdyd. Det fede ved konferencen var at den samlede elever på tværs af uddannelser fra hele landet. Det viser elevernes styrke – når vi står sammen er vi stærke. Konferencen var en god start – og det vokser det her. En aktionsdag, den 5. oktober, vil være en god måde at vise vores utilfredshed på.

Bjarke: Jeg mener derudover at det er vigtigt at konferencen stod fast på nogle håndgribelige materielle krav, som er helt specifikke. Det er jo dem som det er lettest at mobilisere på. De aktiviteter som konferencen var et startskud til ser vi nu; lige nu er 4 gymnasier i Kbh. i strejke og besætter deres skoler, og flere vil sandsynligvis snart følge trop. Bevægelsen vil nå et klimaks på tirsdag, hvor vi vil demonstrere sammen med titusinder af andre elever og studerende.

Hvad siger jeres klassekammerater til strejken?

Julianne: Generelt synes folk at det er fedt. 1. og 2.g’erne er selvfølgelig de mest entusiastiske og dem der forklarer hvad der sker, hvorfor vi strejker, o.lign. Men der er lidt nogle problemer med 3g’erne. Der er mange af dem der føler at det ikke har hjulpet, fordi besparelserne bare er fortsat på trods af protesterne.

Bjarke: Men vi tror at når vi er mange der står samlet, er der nu en stor mulighed for at sætte uddannelse på dagsordenen, og det er det som bevægelsen handler om – også set i lyset af at der snart er folketingsvalg…

Har i fået nogen hjælp fra fagforeninger?

Julianne:
Ja, altså vores egen fagforening, DGS, har hjulpet os meget. Også de andre uddannelsesfagforeninger, f.eks. DSE (Danske SkoleElever, red.), er gået med i bevægelsen, så på den måde har vi samlet alle elever og studerende.

Bjarke:
Arbejder-fagforeningerne er lidt i baggrunden, men de støtter os da økonomisk, bl.a. hjælper de os med at trykke plakater, o.lign.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.