Anmeldelsen er baseret på den engelske originaludgave: The spirit level – why equality is better for everyone.

I 1831 rejste franskmanden Alexis de Tocqueville gennem USA. Han blev slået af ’de lige forhold’, ’sammensmeltningen af social rang og opgivelsen af privilegier’ han skrev at ’amerikanere i alle aldre og forhold og dispositioner konstant forenes’, ’ fremmede mødes og finder hverken fare eller fordel ved frit at fortælle hvad de tænker’.

Nutidens besøgende til de forenede stater vil have svært ved at genkende det billede som de Tocqueville tegner. USA er det land i verden, hvor der findes flest skydevåben per person og op gennem 00’erne blev den militært udseende SUV (firhjulstrækker) amerikanernes foretrukne bil. Dette kan ikke være en overraskelse, når man ved, at under fyrre procent af amerikanerne mener, at de kan stole på hinanden. Det og meget andet skyldes ulighed, hævder den banebrydende bog, Lighed – hvorfor alle klarer sig bedre i mere lige samfund.

Med mere end halvtreds års forskning mellem sig gennemgår Richard Wilkinson, professor emeritius ved universitetet i Nottingham og Kate Picket, Professor ved universitetet i York, en overbevisende række af grafer, der gennemgår sammenhængen mellem ulighed og en række sociale problemer. Gennem et overbevisende data materiale beviser de hvad vi, og de selv, længe har anet; at ulighed er skadeligt for et samfund. På vidtrækkende områder fra fedme, psykisk sygdom, læsefærdigheder, børns trivsel over kriminalitet og narkotika misbrug til kvinders rettigheder påviser de en tendens til, at mere lige lande klarer sig bedre på alle områder. Tallene stammer fra FN og Unesco og behandler nogle af verdens femogtyve rigeste lande og de halvtreds amerikanske stater.

Selvom resultaterne er lidet overraskende for socialister, er det øjenåbnende, hvor klare tallene er. En gang for alle kan påstanden om, at ulighed skulle skabe et bedre samfund, manes til jorden. Og som bogen påviser, det skaber end ikke dynamik.

Bogens forfattere viser, at der i mere lige samfund sker store forbedringer på alle de ovennævnte områder, ikke kun for den fattigste, men også for den rigeste tredjedel af befolkningen.

Bekymrende er det, når bogen oveni købet påpeger, at uligheden har været stigende siden Thatcher, Reagans og Schlüters velmagtsdage. Med sikkerhed kan siges, at denne bevægelse kun er accelereret siden bogens første udgivelse i 2009. Naturligt nok skildrer bogens sidste kapitel et nødvendigt opgør med det nuværende samfund. Uden at turde tage ordet revolution i munden taler forfatterne om demokrati på arbejdspladserne og de multinationale selskabers endeligt. Det er ikke for dette sidste kapitel, at bogen er alle pengene værd, men for de foregående to hundrede siders uovertruffet research og analyse, der giver et værdifuldt faktuelt grundlag for revolutionære konklusioner.

Med denne bog og en forståelse af klassekampen når man utroligt langt.

På trods af bogens akademiske sprog er den ikke svær at læse. Ingen grafer bliver overladt til sig selv, men altid forklaret. Bogen er derfor også læst meget hurtigere end man skulle tro.

Alt i alt, et værk ingen samfundsbevidst borger burde lade ligge uåbnet. Vi anbefaler den til alle, der ønsker at ændre verden.