skraldeaktionOnsdag den 17. juni var skraldemænd på aktion i København ved Rådhuspladsen. Foto: Renovationsarbejdere i København, Frederiksberg, Tårnby og DragørOnsdag morgen stod trafikken på de største veje i København bumstille. Skraldemændene i København blokerede trafikken med deres skraldebiler for at råbe kommunalpolitikerne op. Det gjorde de fordi deres arbejdsforhold er under angreb fra Københavns Kommune, en såkaldt rød kommune med socialdemokratisk overborgmester.

I løbet af de næste tre år skal indsamlingen af dagrenovation overgå fra private vognmænd til det kommunaltejede selskab ARC, der også driver Amager Bakke. Man skulle tro, at en overflytning til et kommunalt selskab ville sikre ordentlige løn og arbejdsforhold i tæt samarbejde med tillidsrepræsentanterne. Overdragelse af mandskab sker ofte i en branche, hvor opgaverne bliver sendt i udbud med jævne mellemrum. Det kan sagtens foregå uden at det går ud over arbejdernes løn og arbejdsvilkår. Det burde ikke mindst være tilfældet, når overdragelsen sker til et kommunalt selskab, der ikke har profit for øje, og hvor den største ejerkommune har massivt rødt flertal med enhedslistefolk og socialdemokrater på de ansvarlige borgmesterposter. Tårnby og Dragør er allerede blevet overdraget til ARC, og det er ikke gået stille for sig. Der er flere sager i arbejdsretten, og de første måneder efter ARC overtog opgaven var præget af konflikt og angreb på skraldemændenes løn og arbejdsforhold.

»De vil tromle os over i stilhed, vi ved ikke, hvad der kommer til at ske, når vi kommer over til ARC« siger tillidsmand for renovationsarbejderne i City Container Michael Engelhart. Han fortsætter: »Det eneste vi kan få at vide, er hvilke to adresser, skraldebilerne skal køre ud fra, når vi kommer over at arbejde for ARC«

Farlige arbejdsforhold

ARC vil gøre op med det akkordsystem, som skraldemændene er aflønnet efter, og i stedet flytte dem over på en ”normal” 37-timers kontakt. Akkordsystemet betyder at skraldemændene knokler hårdt på, og når at blive færdige inden eftermiddagens myldretid begynder. Hvis skraldemændene kommer over på 37 timers kontrakter, så vil det betyde, at de skal køre i myldretiden to gange på en dag, og dermed opleve mange flere overfald.

Konfliktniveauet i myldretidens trafik er nemlig meget højt, og de københavnske skraldemænd oplever hver dag, at frustrationerne bliver rettet mod dem. De frygter, at det bliver meget værre, når de skal flytte over til ARC.

»Det er meget normalt, at vi bliver råbt efter eller spyttet på. En kollega har fået kastet en Cocioflaske i hovedet, og jeg har sågar prøvet, at der var en, der skød tåregas efter mig« forklarer Michael Engelhart. Derfor ønsker skraldemændene at blive på akkordaflønning.

Kommunen på krigsstien - arbejderne er klar til kamp

Efter aktionen onsdag morgen er skraldemændene fra Tårnby og Dragør blevet truet med fyring af ARC, hvis de deltager i sådan en aktion igen. Utroligt nok fremstår Københavns kommune og ARC som en meget mere aggressiv modspiller, end arbejderne er vant til, når de f.eks. har konflikter med de private vognmænd. Men ARC kommer til at få kamp til stregen, hvis man spørger tillidsmand Michael Engelhart:

»I København og på Frederiksberg er vi skraldemænd 100% organiseret. Det er et stærkt våben i kampen for ordentlige arbejdsforhold« og han afslutter: »Drengene i skraldebilerne har sagt, at de er klar til kamp, aktionen i onsdags var kun starten, de kræver at blive hørt!«

[Læs om hvorfor vi bygger en revolutionær organisation]

Bliv en del af RS' facebook gruppe! klik her