Udliciteringen af dansk togdrift må stoppes. Alle planer om privatisering af DSB må opgives. Staten må stå for jernbanedriften - under de ansattes og brugernes demokratiske ledelse og kontrol.


Den borgerlige Trafikminister Flemming Hansen har forkastet DSBs tilbud på fortsat at stå for togdriften i dele af Jylland. Dette på trods af at DSB var det billigste tilbud. I stedet valgte han det engelske firma Arriva, som var dyrere. Og ikke nok med at det er dyrere, så har det en lang række af lig i kufferten. I England kører der flere retssager mod firmaet, som ikke har været i stand til at sikre ordentlig togdrift til tiden, bla. fordi de ikke vedligeholder togene, som derfor tit går i stykker.


Udliciteringen er en del af liberaliseringen af togdriften, og når DSB bliver fravalgt, tyder det på, at planen på sigt er en total privatisering. På den måde kan regeringen slippe for nogle udgifter ved togdrift, men problemet er bare, at så går man glip af det overskud, DSB har givet. DSB gav 777 millioner i overskud i 2000, hvilket blandt andet er sket gennem pres på de ansatte, højere billetpriser og ringere service. Men det er tilsyneladende ikke nok. Den nye regering vil åbenbart slagte DSB på trods af al logik, og give private selskaber mulighed for at tjene på togdriften.


Dette kan den danske arbejderbevægelse ikke lade ske i tavshed. DSB-personalets fagforeninger og hele den danske fagbevægelse må møde disse absurde krav om udliciteringer og privatisering med kamp. Man må indkalde til protestmøder og strejker og presse regeringen til at stoppe disse forsøg. I stedet må der skabes et DSB, der giver lave billetpriser, god service og gode forhold for de ansatte. Offentlig trafik behøver ikke at skulle give overskud. De 777 millioner kunne bruges til at forbedre togdriften i stedet for at falde i lommen på diverse kapitalister, som det vil ske, når togdriften bliver udliciteret.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.