En Excellent guide til en ussel Løn


Excellent-medarbejder



4 minutter

– arbejd hurtigere, mere og bedre – for de samme penge!
Excellent Danmark A/S er, med over 500 medarbejdere placeret i københavnsområdet, en af de mange succeshistorier indenfor call-center branchen. Firmaet er en del af en europæisk koncern med call-centre i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Holland og Belgien.

Med en million i overskud sidste år og forventninger om 6 millioner kroner i overskud i år (officielle tal) kan man ikke nægte, at firmaet klarer sig godt.

Trods de fremragende tal på bundlinien og de store forventninger har arbejderne i firmaet ikke oplevet nogen særlige forbedringer inden for de seneste mange år. Med en startløn på 88 kr. i timen, der ikke er steget i årevis og de hastigt stigende bolig priser i Københavns området nærmer man sig hastigt det, der i daglig tale kaldes ingenting.

Lønsystemet
Ledelsen i Excellent har netop præsenteret et nyt lønsystem, der angiveligt skulle bane vejen for store lønstigninger til alle arbejderne. Men realiteterne er helt anderledes, og det eneste man med lønsystemet har opnået, er at splitte arbejderne endnu mere og stillet dem alene op foran ledelsen.

Lønsystemet går grundlæggende ud på, at man har mulighed for at stige i løn hver tredje måned. For at stige i løn skal man opfylde ti til tolv forskellige krav om hastighed, effektivitet og kundeservice. Af disse krav er flere af dem helt afhængig af ledelsens vurdering af dig. For eksempel kan ledelsen nægte dig lønforhøjelse, selvom du opfylder alle objektive krav, hvis de ikke mener, at du har ydet den rigtige form for kundeservice i en bestemt sag.

Blandt de mange mange krav, som indgår i lønsystemet, kan bl.a. nævnes; forhøjelse af arbejdshastigheden på mellem 10 og 20 procent, mindre end 5 minutters pause i timen, (hvilket jo i øvrigt er en reel sundhedsfare, når man sidder foran computeren hele dagen), mangel på overarbejdsbetaling (med arbejdsuger på op til 45 timer) og en tilladt sygdoms grænse på seks procent (29 timer!).

Generelt går selve lønsystemet i Excellent ud på, at lade de enkelte arbejdere stå alene overfor ledelsen. Alle de krav, man skal opfylde for at modtage en lønstigning, er for det første tæt ved umulige at overholde (i hvert fald alle sammen på en gang), desuden er de alle personlige krav. De har intet tilfælles med det kollektive arbejde, man i virkeligheden udfører. Ved at have individuelle lønninger (som afgøres mellem den enkelte medarbejder og arbejdsgiveren), forsøger man at splitte alle ansatte op.

På den måde prøver man også at skjule, at det rent faktisk er meget få, der overhovedet stiger i løn. Med det nuværende lønsystem, står hver enkelt arbejder overfor ledelsen individuelt, og i modsætning til en hel arbejdsplads kan ledelsen jo i sidst ende godt undvære enkelte utilfredse arbejdere. Lønsystemet er altså med til at splitte de ansatte og holde lønningerne nede.

Overenskomst for Excellent
Hvordan kan det være at disse forhold findes i vores tid og i Danmark, et af verdens rigeste lande? Lederne i Excellent siger, at dårlige forhold kun findes for dem, der ikke arbejder hårdt nok. De påstår, at størstedelen af arbejderne ikke arbejder godt nok, hvilket er en hån imod arbejderne. Med den begrundelse forsætter de med at angribe alle arbejdernes kollektivt sikrede rettigheder som fast lønstigning, feriefridage, overarbejdsbetaling og meget mere.

Normalt ser arbejderne mod HK, der med sine 367.000 medlemmer har styrken til at vride armen om på ethvert firma, der ikke respekterer arbejdernes rimelige krav om gode forhold.

Arbejderne kan faktisk få en HK overenskomst og dermed for eksempel de 5 feriefridage, ved blot at indmelde 50 procent af de ansatte. Men når overenskomsten hverken indeholder en minimumsløn eller garanterede lønstigninger, føler man, at man faktisk står samme sted som før, og motivationen forsvinder. HK går heller ikke imod det individuelle lønsystem på call-centrene.

Nogle mener derfor, at det kan være lige meget at organisere sig eller melde sig ind i HK. Men det er ikke en løsning at forlade HK, at give helt op eller at prøve på at ændre forholdene alene.

Løsningen findes derimod i at organisere arbejdspladsen, for kollektivt at gå ind i HK og presse HK-ledelsen til at tage kampen op. HK’s ledelse skal ikke føre den samme politik som arbejdsgiverne, men en politik der kan styrke arbejderne. Vores krav til overenskomst må derfor være;

  • Stop for individuel løn og individuelle lønforhandlinger.
  • En høj minimumsløn.
  • Garanterede lønstigninger til alle
  • Flere feriefridage.
  • Stop for alle angreb på arbejdernes rettigheder og forhold.