Anmeldelse af bogen ”10 år der gjorde en forskel”




4 minutter

I 2002 havde Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS) 10 års jubilæum. For at markere det udgav de en bog om deres historie. Bogen der fik titlen ”10 år der gjorde en forskel” er skrevet af Hans Erik Madsen, som siden 70’erne har været aktiv på venstrefløjen og i en årrække var skraldemand inden han blev fyret under skraldemandskonflikten i Århus i 1996. I dag forsker han i elev- og studenterbevægelsens betydning indenfor uddannelsessektoren, ved Institut for Sociale Forhold og Organisation på Ålborg Universitet.

Bogen handler selvsagt om PLS start og udvikling. På en god systematisk måde fortæller den hvordan organisationen fra starten havde en åben kultur og en ide om at aktivitet fra medlemmerne er drivkraften i det studenterfaglige arbejde.
Samtidig følger man den udvikling der er skete fra begyndelsen af 90’erne til i dag – en udvikling som har gjort PLS til en studenterfagforening som aktivt kæmper for medlemmernes rettigheder og som godt tør diskutere bredere samfundspolitiske perspektiver.

En central del af denne udvikling har været kampen mod den lønnede praktik som gjorde de pædagogstuderende til billig arbejdskraft for kommunerne. Men på samtidig med at den lønnede praktik var et regulært monster som de studerende stadig kæmper mod den dag i dag, så var det også en faktor som var med til at radikalisere de pædagogstuderende. For ude i praktikken oplevede de nemlig det hårde arbejdspres, nedskæringerne, osv. På den måde blev PLS også nød til at tage stilling til politiske spørgsmål i et bredere perspektiv, og f.eks. blande sig i debatten om udliciteringer og privatiseringer.

I den anledning skildrer bogen også på en god måde hvordan PLS har taget initiativ til aktivt at støtte op om pædagogernes lokale og regionale arbejdskampe, bl.a. den fire uger lange strejke på de københavnske fritidshjem. Derudover har PLS også været med til at støtte venstrefløjen i BUPL som har kæmpet for en konsekvent linje imod udliciteringer og privatiseringer. Og dette blev rent faktisk vedtaget på BUPLs kongres i december 2000.

Også de pædagogstuderendes egne kampe på seminarierne mod nedskæringer, for virkeligt demokrati og mod seminarium-lukninger har fyldt meget og har været med til at skabe en stemning som peger hen mod aktivitet fra neden og solidaritet.

Ledelsen i PLS har forstået at udfordre medlemmerne politisk, gennem åbne debatter i medlemsbladet også om bredde samfundsdebatter – og medlemmerne i PLS har forstået at udfordre ledelsen gennem deres utallige aktioner, engagement og højtråbende ros og kritik.

Af interessante ting i bogen kan blandt andet nævnes forskellige diskussioner der har fundet sted i PLS, om hvor politisk man kunne være, om organisationens fane skulle være rød, om forholdet til fagbevægelsen, osv. Her har PLS f.eks. være ude og erklære sin støtte til de strejkende arbejdere under storkonflikten i 1998. Et godt fremadrettet initiativ som burde tages op overalt i elev og studenterbevægelsen – og som viser at PLS opfatter sig som en del af arbejderbevægelsen, hvilket absolut er positivt.

En anden glimrende ting ved bogen er at den følger PLS udvikling – samtidig med den generelle udvikling i samfundet. Her nævnes forskellige faktorer som påvirkede stemningen i den danske befolkning op i gennem 90’erne, såsom murens fald, Ribus-konflikten, EU-spørgsmålet og Storstrejken i 98. Dette fører dog også til en lidt let og overfladisk behandling af nogle af emnerne, såsom Sovjetunionens fald som betegnes som ”en folkelig revolution” – uden at komme med en ordentlig forklaring eller analyse af dette spørgsmål som i virkeligheden er noget mere komplekst. Samtidig findes der også en klar tendens i bogen til at overvurdere den såkaldte ”anti-kapitalistiske bevægelse” og Attac, fænomener som ikke har så stor betydning som de tillægges i bogen.

På trods af enkelte fodfejl i arbejdet med at producere denne bog, må det siges at være en utrolig livlig og flot skildring af en studenterfagforening som er en af de aller rødeste i Danmark og som i praksis har vist at de går forrest i de studerendes og pædagogernes kamp for anstændige arbejdsvilkår. Denne bog bør være en inspirationskilde for alle aktive elever og studerende i kampen for ordentlig uddannelse.

”10 år der gjorde en forskel”
af Hans Erik Madsen
Udgivet i April 2002

Kan rekvireres via PLS:
www.p-l-s.dk