Århus Sporveje har tidligere været kåret som Danmarks bedste busselskab. Man har beholdt Århus Sporveje som offentlig ejendom, og chaufførerne er indtil nu sluppet for de værste af de angreb, som privatiseringerne har udsat resten af landets buschauffører for. Nu skal Århus Sporveje efter kommunalreformen 1. januar 2007 udliciteres. Derfor skal der nu fornyes, effektiviseres og skæres ned, så selskabet kan være "konkurrence-dygtigt" overfor de private selskaber.

Men hvad betyder det i praksis? Ledelsens udspil til fornyelse og effektivisering betyder, at der ikke længere kan tages hensyn til chaufførernes rettigheder, deres arbejdsvilkår og privatliv. Den nye sommerkøreplan, der i april fik chaufførerne til at nedlægge arbejdet, overtrådte arbejdsmiljøloven på det groveste.

Chaufførerne skulle pludselig stå model til arbejdsuger på op til 55 timer. Ifølge vagtplanen skulle nogle chauffører arbejde 5 lørdage i træk – dvs. ingen weekend i over en måned. Andre skulle holde deres pause ved arbejdsdagens begyndelse og så kører 8 timer, og andre igen fik deres arbejdsdag splittet op i nogle timer om morgen og nogen ud på eftermiddagen.

Strejke og forhandling
Chaufførerne ved Århus Sporveje valgte i protest at nedlægge arbejdet i perioden fra den 20. til den 26. april. Efter to ugers forhandlinger kom repræsentanter fra FOA, Århus Sporveje og Kommunernes Landsforening den 8. maj frem til et resultat, der betød ændringer, der hvor sommerkøreplanen direkte overtrådte arbejdsmiljøloven, plus en lovet forbedring af den kommende vinterkøreplan.

Nu, næsten to måneder senere, har op mod 100 buschauffører været dagligt sygemeldt på grund af stress som følge af sommerkøreplanen. Mandag den 26. juni var hele 300 busafgange aflyst – det svarer til hver 6. afgang. Ledelsen indtil videre har kaldt 16 langtidssyge ansatte til møde og afskediget 9 af dem.

Direktør Torben Høyer har tidligere meldt ud, at med den nye køreplan vil det være muligt at undvære op til 90 chauffører i forhold til den nuværende situation. En klam trussel mod de chauffører, som er sygemeldte fordi arbejdspresset har været for hårdt både psykisk og fysisk.

Ledelsen påstår hårdnakket, at det ikke er vagtplanen der er problemet – der er nemlig stadig en masse chauffører der tager på arbejde hver dag uden at kny.

Men de chauffører, der rent faktisk tager på arbejde, gør det ikke af tilfredshed. De giver udtryk for, at de selv ligger under meget stort pres, og ikke kan fortsætte meget længere. De gør det af den ene grund, at Århus Sporveje nægter at forhandle de kommende vagtplaner med deres fagforening, hvis ikke chaufførerne er i arbejde.

FOA må træde til
Den 25. juni indledtes forhandlingerne om udformningen af vinterkøreplanen. Efter tre dages diskuteren frem og tilbage måtte FOA Århus og ledelsen i Århus Sporveje give op. Forhandlingerne omkring fastlæggelsen af de kommende vagtplaner brød fuldstændig sammen.
Chaufførerne har været tvunget til at bruge sygemeldinger som "kamp-metode" på grund af, at deres egen fagforening ikke har levet op til sit ansvar og organiseret en strejke. Kun ved kollektiv strejke kan man lægge et reelt pres på ledelsen.

Men en strejke bør ikke begrænses til chaufførerne, men må udbredes til alle de offentligt ansatte i Århus, og de privatansatte må gå med. LO-Århus kan feje angrebene på chaufførerne af bordet ved at indkalde til en arbejdsnedlæggelse for alle arbejdere i byen. Det vil ramme virksomhederne, og være noget, der kane mærkes på rådhuset.

De århusianske buschaufførers kamp for ordentlige arbejdsforhold er ikke enkeltstående. Det er en kamp, der også kæmpes inden for resten af den offentlige sektor i hele Danmark - og i virkkeligheden også på det private arbejdsmarked.

Under parolen "effek-tivisering og fornyelse" lemlæstes det offentlige. Det er en forberedelse til privatisering, så de profitable dele af det offentlige kan sælges til private rigmænd. Til fordel for de små og store virksomhedsejere men med forringelse af arbejds- og levevilkår for den almindelige dansker. Det er os, der betaler prisen. Privatiseringsprocessen blev startet, mens der var borgerligt styre i Århus. Men det er ændret nu, og derfor bør privatiseringsprocessen stoppes omgående.

Socialdemokratiet har, sammen med SF og Enhedslisten, flertal i Århus byråd. Det er på tide, at dette arbejderflertal rent faktisk bliver brugt. Det røde flertal må stoppe privatiseringsprocessen og sikre ordentlige forhold for de ansatte - og fagbevægelsen i Århus må presse arbejderpartierne til at føre en politik, der er ansvarlig over for de arbejdere, der har stemt på dem.

Læs mere på a href="http://www.voresbusser.dk">www.voresbusser.dk
.

Yderligere information

Denne side bruger cookies. Du kan se mere om dem HERVed din fortsatte brug af vores side accepterer du vores Persondatapolitik.