CPH lufthavn 1De borgerliges koordinerede kampagne mod 3F i lufthavnssagen var ikke en tilfældighed, men nøje tilrettelagt. Udfaldet af kampagnen var dog ikke, hvad borgerskabet havde håbet på.

Da Berlingske Tidende bragte lydfilen og en medfølgende artikel, som skulle starte hele lufthavnssagen, var det som en dirigent, der satte gang i et orkester. Her vidste alle lige præcis, hvor og hvornår de skulle blive en del af koncerten. På Twitter og andre sociale medier begyndte de borgerlige politikere at tordne mod 3F, fagforeningerne og de organiserede arbejdere generelt. Kommentatorer brugte spalte op og spalte ned i dagbladene på at udtrykke deres dybeste forargelse. Medierne bragte historien igen og igen fra alle mulige og umulige vinkler.

Hvad var alt dette postyr over? En ingeniør fra Gentofte, som var blevet ansat på kontrakt som bagageportør, og som hans kollegaer havde forsøgt at få meldt ind i 3F. Det er den fagforening, som arbejderne kollektivt havde valgt at stå i. Det nægtede han. I stedet gik han og filmede sine kolleger. Det hele stank af en orkestreret provokation. Normalt kan de borgerlige og deres medier ikke være med ligeglade med de ufaglærtes arbejdsforhold. Hvor mange tusinder af arbejdere bliver ikke mobbet, truet og chikaneret på anden vis af deres arbejdsgiver hver dag uden, at nogen som helst hører om det?

Men det her var ikke hvilken som helst ufaglært og ikke en hvilken som helst arbejdsplads. Bagageportørerne har haft held med at holde disciplinen i egne rækker og har haft fuld organisering i 3F, som et værn for deres løn- og arbejdsforhold. Det er en gruppe arbejdere, som ikke er bange for at gå i kamp for at forsvare deres rettigheder.

Knæk 3F

En del af målet med mediernes hadekampagne var at smadre organiseringen lokalt i lufthavnen til skræk og advarsel for arbejdere andre steder, hvor organiseringen er lige så solid. Men endnu vigtigere var det et forsøg på at give 3F et slag i mellemgulvet, så fagforeningen røg ud af kurs op til overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked i 2020 (OK20) med folkestemningen imod sig.

Det er nemlig i 3F, at der har været mest aktivitet blandt medlemmerne i forbindelse med OK20. Ildsjæle på gulvet i landets virksomheder har skabt en tættere organisering, arrangeret møder til diskussion af overenskomstkrav de synes, der skal rejses til forhandlingerne, og skabt netværk på tværs af brancher. De presser på for at fagforeningstoppen ikke skal kunne slippe afsted med at levere et skuffende resultat, som det skete ved OK17. De har slået til lyd for, at der skal skabes samme sammenhold, som de offentlige ansatte udviste ved OK18, og som rystede den daværende borgerlige regering. Således var det også bygningsarbejdere fra 3F, som støttede op om togførernes strejke i foråret.

Meningen med de borgerliges kampagne mod bagageportørerne var at sætte 3F i dårligt lys op til deres egen kongres, svække moralen blandt medlemmerne og vende den offentlige mening mod 3F’erne. Det ville sætte arbejdsgiverne i en styrket position til de kommende overenskomstforhandlinger. Men kampagnen har ikke virket. Faktisk virker den nærmere til at have haft den modsatte effekt!

Fornyet selvtillid

Det hysteri, som medierne forsøgte at piske op om bagageportørernes håndtering af ingeniør-provokatøren, lader ikke til at have haft stor effekt på folkestemningen. Internt blandt 3F’erne har mediekampagnen i stedet for at ødelægge moralen løftet den op blandt de aktive i fagforeningerne. Støtten til bagageportørerne er væltet ind fra faglige branche-, lands- og lokalklubber landet over. Efter at have set hvilken vej vinden blæste, kom der endda også en støtteerklæring fra Enhedslisten (eller i hvert fald ét af dens folketingsmedlemmer).

En indikator på, hvor stor støtte der har været blandt de menige medlemmer i resten af fagbevægelsen, er at spore i meldingerne fra fagtoppen og Socialdemokratiet. Normalt ville de have skubbet bagageportørerne langt ud i kulden og givet dem en ordentlig reprimande. For der er intet disse folk hader så meget som overenskomststridige strejker. Men denne gang har de kun løftet en lille pegefinger over det såkaldte mobberi. Presset fra bunden har simpelthen været for stort til, at bagageportørerne kunne affejes som nogle ekstremister, og de var endda tvunget til offentligt at rose bagageportørernes faglige arbejde!

De borgerliges angreb på 3F og bagageportørerne har styrket enheden i fagforeningen og pustet nyt liv og stolthed ind blandt medlemmerne. I stedet for at svække 3F op til OK20 har det givet fornyet selvtillid blandt de aktive og en lyst til at slå igen.

Ifølge en reportage fra TV2 Nyheder den 13. september vil stilladsarbejderne nu gå i gang med en landsdækkende kampagne, hvor budskabet er, at alle på en overenskomst skal være medlem af samme fagforening. Dette er et passende svar på de borgerliges angreb og en glimrende måde at bygge videre på det nuværende momentum. Bagageportørerne viser hvordan et godt resultat skal vindes ved OK20 til foråret: Lad være at give efter for modgang. Hold enheden og tag kampen om nødvendigt. Den røde fane står flottest i modvind.

[Læs om hvorfor vi bygger en revolutionær organisation]